پایگاه خبری جنگ احزاب

ارتباط موسوی با لانه جاسوسی انگلیس

یکشنبه 88 مرداد 18 ساعت 8:46 عصر

 

عنصر وابسته به لانه جاسوسی انگلیس:

 دیپلمات های انگلیسی با ستاد موسوی در تماس دائم بودند


کارمند محلی لانه جاسوسی انگلیس در دادگاه اغتشاشات اخیر از ارتباط مستمر سفارت با ستاد انتخاباتی موسوی پرده برداشت و افزود فعالیت های وی با اطلاع یکی از مشاوران این ستاد بوده است.

یکی از کسانی که روز گذشته به عنوان متهم در دادگاه موسوم به متهمان کودتای مخملی حضور داشت، «میرمحمدحسین رسام»- کارمند محلی و تحلیل گر ارشد سفارت لندن در تهران- بود.

رسام 43 ساله که به اتهام جاسوسی در دادگاه حاضر بود، گفت از پنج سال قبل در سفارت لندن در تهران مشغول به کار شده و وظیفه وی جمع آوری اخبار مورد نیاز انگلیس از طریق مرتبطین با سفارت و عناصر حزبی و گروهی خاص در شهرستانها و تبادل نظر بوده و بعد از آنکه نظرهای مرتبطین را دریافت می کرده گزارش های لازم را به لندن می فرستاده است.
رسام در ادامه گفت سفارت انگلیس (لانه جاسوسی انگلیس) در طول دوره های اخیر به دلیل سیاست های خصمانه علیه نظام و محدودیت های شدیدی که دیپلمات ها داشتند و ترس از اینکه عملیات جمع آوری اطلاعات آنها افشا شود اقدام به استفاده از کارکنان محلی و برای این کار شبکه مرتبطین را ایجاد و اداره عملیات را از داخل کشور آغاز کرد.

وی افزود به همین دلیل به بنده و سایر کارکنان دستور داده شد با ایجاد شبکه به تامین اخبار و اطلاعات مورد نیاز انگلیس اقدام کنم که در طول پنج سال فعالیت خود در این سفارت تا سال گذشته 130مرتبط داشتم که امسال با افزایش 50نفری تعداد مرتبطین بنده 180 نفر شد.
کارمند لانه جاسوسی انگلیس گفت تماس ها و ملاقات های ما با مرتبطین در رستوران ها و کافی شاپ ها صورت می گرفت و تلاش می شد این ملاقات ها در مکانی غیر از سفارت انجام شود. سفارت هزینه آن را پرداخت می کرد و آنها را مهمان سفارت می دانست و بعدا مطالب و گفت وگوها به اطلاع مقامات سفارت می رسید.

وی افزود از جمله مرتبطین و بیشتر ارتباط ما با اصلاح طلبان روشنفکر از جمله عطریانفر، شمس الواعظین و سعید لیلاز بود و دوستانی مانند آنها با دیپلمات ها و خبرنگاران خارجی به راحتی مصاحبه و صحبت می کردند.

تحلیلگر ارشد سیاسی لانه جاسوسی انگلیس گفت: سفارت تعیین می کرد شبکه های ارتباطی خود را گسترش دهد و برای این کار در کنسولگری سفارت انگلیس بخشی را به نام «وی آی پی» ایجاد کرده بود که در این بخش دیپلمات های سیاسی به همراه دیپلمات های بخش ویزا حضور داشتند و افرادی که تقاضای ویزا می کردند آنها را به «وی آی پی» دعوت می کردند و از این طریق یک ارتباط اولیه برقرار می شد و ادامه ارتباط نیز طوری تنظیم می شد که ملاقات های بعدی صورت گیرد. ملاقات ها بعد از آن در بیرون از سفارت صورت می گرفت.

رسام در ادامه به شورای فرهنگی بریتانیا اشاره کرد و گفت: این شورا شیوه دیگری برای ایجاد ارتباط و جذب مرتبطین داشت که خیلی کاربردی بود و برای شناسایی افراد مورد استفاده قرار می گرفت.

وی افزود از مهمترین بخش های شورای فرهنگی بریتانیا دو بخش بورس ها و پروژه ها است که در واقع این دو بخش نقش بی بدیلی در گسترش شبکه ارتباطی داشته است.
رسام گفت محور دوم فعالیت شورای فرهنگی بریتانیا تاثیرگذاری بر تصمیم گیری در نهادی دولتی بود به همین دلیل تلاش می کرد دوره های مشترکی با وزارتخانه ها و نهادها برگزار کند و از این طریق اطلاعات لازم را جمع آوری می کرد و همچنین از این طریق تلاشی صورت می گرفت تا حوزه مدیریتی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود محور سوم شناسایی و جذب نخبگان از طریق اعطای بورس های مختلف بود که از جمله آنها بورس شروین که بورس مخصوص وزارت علوم انگلیس بود و هر سال به تعدادی از فرهیختگان و فارغ التحصیلان داده می شد و از شرط های آنها این بود که افرادی که به عنوان بورس جذب می شوند با استعداد توانا و جزء نخبگان باشند و بعد از آنکه جذب شدند به شرطی در انگلیس درس می خوانند که بعد از فارغ التحصیلی به کشور خود برگردند و در حوزه های مدیریتی پروژه ها خواسته های آنها را عملی کنند.

کارمند لانه جاسوسی انگلیس گفت محور چهارم فعالیت این شورا تلاش در جهت دستیابی به پیشرفت های علمی کشور بود که از این طریق در پروژه های علمی و تحقیقاتی دانشگاهی نفوذ می کردند و پروژه های مشترکی با دانشجویان و مراکز علمی برگزار و روی آنها سرمایه گذاری می کردند و از این طریق اطلاعات علمی را به دست می آوردند.

وی افزود حوزه دیگر فعالیت شورای فرهنگی ان جی او ها بود که در راستای سیاست خصمانه انگلیس و به منظور راهبردی کردن سیاست ها به عنوان یکی از روشهای تاثیرگذار دنبال می شد و سفارت انگلیس هر سال بودجه ای معادل 300 هزار پوند برای کمک به ان جی اوها اختصاص می داد و از این طریق اقدام به جمع آوری اطلاعات و اخبار در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می کرد که دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران در این زمینه فعال بود.

رسام گفت یکی از کارکردهای جمع آوری اخبار و اطلاعات در سفارت از طریق مرتبطین این بود که گزارش هایی تهیه و برای تحلیل و بررسی و تنظیم سیاست های لندن نسبت به ایران از آنها استفاده می شد و از طرفی برخی از این اطلاعات و سیاست ها به شبکه بی بی سی فارسی داده می شد.

وی افزود با توجه به برد این بخش رسانه ای که 6 ماه قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری راه اندازی شد و اقدام به مخاطب گیری و ارتقای ضریب نفوذ در منطقه کرد تلاش کردند مخاطبان ایرانی را تحت تاثیر قرار دهند و حدود 80 درصد برنامه های شبکه بی بی سی فارسی به انتخابات اختصاص یافت.

رسام در مورد اقدامات لانه جاسوسی انگلیس درباره انتخابات اخیر در ایران گفت: حدود 4 ماه قبل از انتخابات در سفارت انگلیس جلسه ای با حضور دیپلمات ها وکارمندان محلی بخش سیاسی سفارتخانه برگزار شد.

در این جلسه با توجه به دستورالعمل دریافتی از لندن تحولات بعد از انتخابات در دستور کار کارمندان محلی بخش سیاسی سفارتخانه قرار گرفت در این چارچوب با دفاتر برخی فعالان سیاسی به ویژه اصلاح طلبان ارتباط برقرار و اطلاعات لازم درباره انتخابات جمع آوری می شد.

در سفارت در این زمینه جلسات روزانه داشتیم که اخبار و اطلاعات جمع آوری شده بعد از دسته بندی شدن به لندن ارسال می شد.

این کار به طور منظم با حضور دیپلمات ها صورت می گرفت و از تهران و شهرستان ها اطلاعات و اخبار لازم جمع بندی می شد.

وی درباره موضوعات مهم مورد نظر در این چارچوب افزود: دیدگاه های مقام معظم رهبری درباره انتخابات و اینکه آیا گرایش خاصی به هیچ یک از نامزدها دارند یا خیر، چه معیارهایی دارند و نیز اینکه دیدگاه های ائمه جمعه و علمای مختلف درباره انتخابات چیست و گرایش آنها به نامزدهای مختلف چگونه است از جمله این موارد بود.

این عنصر لانه جاسوسی انگلیس گفت در این چارچوب از ما خواسته شده بود که به سپاه و بسیج و نقش آنها در انتخابات و دیدگاه های فرماندهان سپاه درباره انتخابات و اینکه آیا گرایش خاصی به یکی از نامزدها دارند یا مسائل خاصی را می خواهند پیگیری کنند توجه خاصی داشته باشیم.

وی افزود: در زمینه های یاد شده اطلاعات و اخبار لازم جمع آوری می شد. رسام اضافه کرد: از ما خواسته شده بود که در تهران و نیز در سفرهای استانی با مردم صحبت کنیم و نظر آنها را بگیریم و ببینیم چه نگاهی دارند و به کدام نامزد متمایلند.

وی گفت: از دیگر فعالیت های دیپلمات های انگلیسی تلاش برای یافتن مرتبطانی در ستاد نامزدها بود که در این زمینه آقای الکس دبیر اول سیاسی لانه جاسوسی انگلیس با برخی اعضای ستاد انتخاباتی نامزدها ملاقات هایی داشت و دبیر دوم سفارت هم تحت پوشش توریست در قم و رشت و در تهران به ستاد موسوی رفت.

رسام افزود: از دیگر برنامه ها ملاقات دبیر اول لانه جاسوسی انگلیس با برخی اعضای حزب اعتماد ملی و دفاتر تبلیغاتی ستاد موسوی بود که در این چارچوب با برخی مسئولان ستاد موسوی درباره مسائل مربوط به انتخابات و اغتشاشات بعد از آن تماس هایی داشتیم.
رسام، آقایان عطریانفر، لیلاز، شمس الواعظین و ماهر (مشاور ستاد تبلیغاتی موسوی خائن) را از مهم ترین عناصر ارتباطی خود معرفی کرد.

رسام کار اطلاعاتی کارمندان محلی سفارت را دارای هشت محور به شرح ذیل عنوان کرد:
1- در سطح شهر چه اتفاقی افتاده است. 2- مواضع جناح های سیاسی درباره نمازجمعه 29/3/88 چیست3.- تلاش برای به دست آوردن اسامی دستگیرشدگان در اغتشاشات اخیر 4- پیگیری اطلاعات تجمعات غیرقانونی در شهرستان ها 5- تلاش برای ملاقات با چهره های شاخص نزدیک به نامزدهای معترض 6- تلاش برای دستیابی به دلایل و مدارک معترضان به بروز تقلب در انتخابات 7- تحقیق درباره چگونگی پیش بینی تظاهرکنندگان و تحولات آینده. 8- بررسی شود آیا معترضین جوان به دستور رهبری به ویژه پس از نمازجمعه تهران توصیه می کنند یا نه.

این متهم ادامه داد: اطلاعات دریافتی براساس این گزارش ها طبق دستور سفارت انگلیس آنالیز و گزارش ویژه به لندن ارسال می شد.

وی با اشاره به رابطه تنگاتنگ آمریکا و انگلیس خاطرنشان کرد که سفارت انگلیس این گزارش ها را به مقامات آمریکایی ارسال می کرده است و با توجه به اینکه دولت آمریکا فاقد امکانات دیده بانی و رصد کردن است این اطلاعات و گزارش ها برایش بسیار ارزشمند بود و از غنی ترین منابع خبری و تحلیلی محسوب می شد.

رسام در پایان ضمن ابراز ندامت از اعمال خود خواستار عفو دادگاه و مردم شد. وکیل مدافع کارمند سفارت لندن نیز برای دفاع از موکل خود خواستار مهلتی یک هفته ای شد که دادگاه با این درخواست موافقت کرد.

 



نوشته شده توسط : ایمان ایراندوست | نظرات دیگران [ نظر]


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

11سال خیال و بالاخره... توهم!
ترک عادت موجب مرض است
رقیب ناکام آرای باطله برای رهبری امام عیب جویی می کند
خودتان یه کاریش بکنید موسوی و کروبی خجالت می کشند از آتش بپرند!
هواپیمای قرقیز قرار بود ریگی را به ملاقات هالبروک ببرد
تکرار لطیفه های 3 کله پوک
قدردانی و تشکر از سربازان گمنام امام زمان (عج)
[عناوین آرشیوشده]


kheirie velayat عدالت خواهی لب انتظار ما از دانشجویان است.   مقام معظم رهبری